De Utrechtse startup Watermelon Messenger is alive and kicking.
Het bedrijf van Alexander Wijninga neemt Ecreation over, een Nederlandse ontwikkelaar van chatbots. Daarmee voegt Watermelon 75.000 chatbots toe aan zijn software voor klantcontact.
Met e-mail en sociale media verloopt de communicatie met consumenten via veel verschillende platformen. De ene klant klaagt over een bestelling op Twitter, de ander informeert over de verzendkosten via Facebook Messenger, weer een ander stuurt een bericht via WhatsApp.
Watermelon wil al die stromen samenvoegen in een dashboard, zodat bedrijven een centraal overzicht hebben. Dat moet de dienstverlening verbeteren.
Door chatbots toe te voegen die automatisch vragen van klanten beantwoorden hoopt Watermelon nog een slag te maken. “Consumenten verwachten steeds meer direct een passend antwoord op hun vragen”, laat Wijninga weten in een persbericht. “Door de inzet van intelligente chatbots kunnen bedrijven dag en nacht klantenservice verlenen.”
Failliet na ruzie met WhatsApp
De overname komt bijna een jaar na het faillissement van Watermelon. De startup leverde toen nog een simpelere dienst, waarbij bedrijven het klantcontact via WhatsApp konden regelen. Dat was tegen het zere been van de berichtendienst, die dreigde met een rechtszaak omdat Watermelon de gebruiksvoorwaarden zou schenden.
Daarbij speelde ongetwijfeld mee dat WhatsApp ook geld hoopt te verdienen als communicatieplatform tussen bedrijven en consumenten.
Investeerders in Watermelon trokken zich terug door de dreiging van een rechtszaak. Daardoor restte Wijninga geen andere keus dan de stekker eruit te trekken. In juli 2016 viel het doek voor Watermelon.
Doorstart voor Watermelon
Maar begin dit jaar was Wijninga ineens terug. Watermelon maakte een doorstart en haalde 1,5 miljoen euro op aan financiering. In februari ging een testversie van de software live, in augustus moet het platform definitief live gaan, inclusief de kennis en data van het net ingelijfde Ecreation.
Saillant detail is dat een van de mede-oprichters van het oorspronkelijke Watermelon op eigen houtje is begonnen met een soortgelijk platform. Daan Gönning vertrok vorig jaar bij het bedrijf na onenigheid met Wijninga. Nu bouwt hij onder de vleugels van de Bredase sms-gigant CM Group ook aan klantcontactsoftware voor de zakelijke markt.